Vinmonopolets bestillingssystem!

At Vinmonopolets i november ble kåret til Norges beste nettbutikk er for meg et lite mysterium. Nå skal det sies at det også er mye bra med nettbutikken deres, utvalget for eksempel og at man kan bestille viner til sitt lokale Vinmonopol eller få varene sendt hjem. Men når det kommer til å bestille på slippdager er det rene lotto-trekningen!

–  –  –
Om jeg ringer inn eller går inn på nettbutikken fra klokken 8 på slipp/nyhets-dager får jeg gjerne bestilt, men det er allikevel ikke sikkert at jeg får varene. Ofte blir jeg kastet ut av nettsystemet og må prøve på nytt, eller hvis jeg er på telefonen kan samtalen blir brutt og jeg må ringe på nytt, og ender lenger og lenger bak i køen. Da er knapphetsvarer ofte utsolgt, eller jeg får bare en mail etter noen dager om at varen jeg bestilte og trodde jeg fikk, er blitt annulert!

Nylig, da 2500 flasker av OMA sin Champagne ble lansert på novemberslippet, ble alle flaskene revet bort på 4o minutter og nettbutikken sammen med telefonsystemet deres gikk i stå og svært mange fikk ikke bestilt eller fikk ikke varene sine. VP sitt system på slippdager fungerer slik at privatkunder får bestille varer fra kl: 8 om morgenen mens vinmonopolets egne butikker ikke får bestille varer før kl: 10. Mellom kl: 9 og 10 stopper VP prioriteringen av nettordrer slik at de kan få samkjørt alle bestillinger opp mot varelager. Er det stor pågang blir det en overbestilling i systemet deres og kundene som er så uheldig å ikke få varen sin skal få beskjed samme dag som nyhetsslippet er. Men, jeg har ennå tilgode å få denne beskjeden, tvert imot får jeg en bekreftelse på bestillingen, men ikke nødvendigvis varene. Nettløsningen deres takler ikke den store pågangen som det naturligvis blir på store salgsdager som nyhetsslippene er, og rekkefølgen på bestillingene og hvordan de blir behandlet i systemet, virker tilfeldig.

Bestiller du varer på nyhetsslippene i dag kan du ikke være sikker på om du får varen som er bestilt før etter 2-5 dager. Hvis du da har låst budsjettet ditt, kan du i mellomtiden ikke ta deg råd til å handle andre produkter. Noe som skaper ekstra frustrasjon, spesielt hvis du ikke får varene du opprinnelig bestilte! Er det ikke mulig å få til en sanntids-løsning eller en automatisk køordning som samkjører nettbutikken og bestillinger som blir gjort per telefon? Eventuelt å bare motta bestilling på nett hvor alle bestillingene automatisk sikrer en plass i en køordning?

Det svenske Systembolaget har klart å lage et system som faktisk fungerer og gir kundene bekreftelse på varene i sanntid. En av grunnen er nok at de kun benytter seg av bestilling gjennom nettbutikken på lanseringsdager. 3 dager før lanseringsdagen blir varene synlige på deres hjemmeside, mens det på Vinmonopolet først blir synlig samme dagen salget begynner, med mindre du allerede vet hvilken vare som kommer for salg. Da må man lese DN, Vinforum, blogger eller studere en wordfil som du kan finne nederst på VPs hjemmeside, for å finne info om varene som slippes. På Systembolagets sider er det en bestillingsknapp som blir grønn i det øyeblikket salget åpner, og blir rød (og salget stopper) når tilgjengelige flasker blir utsolgt. Bekreftelse på kjøpet kommer straks, men man må også selv re-bekrefte kjøpet før flaskene endelig blir fordelt. Om det er noen som angrer på kjøpet blir flaskene tilgjengelig igjen, men blir automatisk fordelt tilbake til køsystemet og går til den/de som da er først på ventelisten.

Slik som nettbutikken til Vinmonopolet fungerer i dag skal de være glad for at de har monopol, ellers hadde de mistet mange kunder. Det er ingen skam å hente erfaringer fra våre naboer i øst.

PS! Vinmonopolets kundesenter melder at de håper å ha på plass en midlertidig løsning til nyhetsslippet 12. januar.

kilder
Vinmonopolets kundesenter
Vinmonopolet – facebook
Systembolagets kundesenter
Systembolaget – webblanseringer
Systembolaget – lanseringer 2017